Mystery shopping
Mystery shopping, též známé jako tajný nákup, je strategie v marketingu a obchodě, kde společnosti najímají anonymní jednotlivce nebo firmy k tomu, aby provedli nákup nebo odebrali služby ve specifickém obchodě či restauraci za účelem posouzení kvality zákaznické obsluhy a celkového zážitku zákazníka. Tato technika umožňuje firmám získat povědomí o tom, jak se zákazníci cítí a co si myslí o jejich produktech či službách, a následně na základě zjištěných informací provádět zlepšení a úpravy v jejich podnikání.
Mystery shopping je metoda výzkumu trhu, která měří kvalitu služeb nebo kdy se získávají informace o produktech a službách vlastní či konkurenční firmy. Tato technika sběru dat eliminuje ztátu informací, na rozdíl od jiných výzkumných technik (např. dotazování, experiment). Záznamy se zpětnou vazbou vyplňuje výzkumník do dotazníku nebo může pořizovat audio a video nahrávky. Mystery shopping může být použit v každém odvětví. Nejčastěji se posuzují prodejny, kina, hotely, restaurace, zdravotnická zařízení apod.
Mystery shopper je výzkumník, fiktivní nakupující, který vystupuje jako normální zákazník. Jeho úkolem je nákup výrobku, kladení otázek, registrace stížností nebo hraní určité role. Získává tak nezastřená data o výrobku/službě a tato data pak prezentuje v závěrečné zprávě.