Falešné objednávky, aneb "šmejdi" jsou v každém oboru

Klient provozující eshop si sjednal reklamu a logicky očekává zvýšení návštěvnosti a zároveň i konverzí. Před spuštěním kampaně si s obchodním zástupcem vyjednal, že při investici 50tis kč do kampaně, očekává že minimální hodnota objednávek z této kampaně by měla dosáhnou 100tis kč a více. Jen tak mu tato kampaň dává smysl a po odečtení všech nákladů na zboží, expedici a kampaň by tak reklamní akce byla zisková. Obchodní zástupce slíbil, že takto stanovený požadavek nikterak nevybočuje z jiných, již proběhlých kampaní a očekávanou návratnost potvrdil jako běžnou a realizovatelnou.

V průběhu kampaně postupně začali chodit objednávky a dle Google analytics byly tyto objednávky směřovány právě na tuto kampaň.

Insider, který byl přizván k dlouhodobé spolupráci na eshopu, s cílem zvýšit počet objednávek a dostat provoz eshopu do zisku, měl přístup k analytickým datům, objednávkám a informacím o vráceném či nedoručeném zboží.

Při dohledávání nedoručených zásilek a jejich příčin bylo zjištěno, že jedna nedoručená zásilka byla z výše uvedené reklamní kampaně.

matrix-insider.jpg

Insider začal prověřovat proč nebyla tato zásilka doručena, telefonní kontakt
však nebyl platný. Kontaktoval tedy zákazníka mailem, ale mail nefungoval.
Protože objednávka byla ze speciální reklamní kampaně, začal insider prověřovat
i další podobné objednávky a u všech byl neplatný telefonní i mailový kontakt.

Vzhledem k množství podobných objednávek (neplatný kontakt, nedoručeno)
začal insider vidět podezřelý vzorec. Prověřil ještě IP adresy objednávek a vše do sebe zapadlo. Všechny IP byly stejné a i ty co byly nepatrně jiné směřovaly na stejné místo.

Zbývalo jediné, kontaktovat obchodního zástupce pro danou kampaň.

Insider odeslal mail, kde žádal o vyhodnocení kampaně ze strany prodejce a sjednal s ním další vyhodnocovací schůzku, kde bude popřípadě sjednána další kampaň.

Prodejce podvodné reklamy reagoval velmi rychle a zaslal mail s podrobnými daty zobrazení a prokliků reklamní kampaně a samozřejmě vyzvihoval úspěšnost a množství objednávek.

Díky odpovědnímu mailu získal insider konečné potvrzení svého podezření - IP adresa prodejce byla stejná jako IP adresa všech objednávek z této kampaně!

Insider ihned pozastavil distribuci dalších objednávek a zabránil tak zbytečné práci s balením a nákladům na dopravu.

Při osobním jednání s falešným prodejcem, který při konfrontaci vše přiznal, bylo dořešeno vrácení částky za falešnou kampaň, doplacena úhrada nákladů za expedici těchto objednávek a ještě bylo zabráněno další útratě za zbytečnou kampaň. Neboť to bylo dalším cílem, prodat další reklamní kampaň a nejlépe za dvojnásobek. Vždyť opticky a s tím se samozřejmě prodejce chlubil, tato kampaň přece přinesla požadovaný počet objednávek.

Sumace:

50tis kč - vrácená původní investice

35tis kč - vrácené náklady na distribuci

100tis kč - neutraceno za další podvodnou kampaň

50tis kč - neutraceno za zbytečnou expedici a vratku následných objednávek

Na této akci tedy cca 235tis kč úspora pro klienta díky insiderovi.

Falešného prodejce jsme následně předali dál k řešení odpovědným orgánům..... 

Závěrem je nutné dodat, že všichni běžní pracovníci podílející se na řešení objednávek vůbec nepozorovali nějaké vybočení z normálu. Na objednávce se totiž podílelo několik pracovníků, od převzetí až k distribuci to jsou 3 osoby (operátor, fakturace, sklad) a všichni vlastně předají svoji práci dál. Stejně tak vrácené zásilky neprocházeli žádným zvláštním prověřením.

Pouze insider, díky svým analytickým schopnostem a přístupu ke všem datům, byl schopen identifikovat podezřelý vzorec a tento následně i prokázat.

Chcete kontaktovat insidera?

Ozvěte se nám

Víte, že existuje tiskárna, která vytiskne logo, texty, grafiku nebo fotografie přímo na zeď?

Prozkoumejte:

tisk_na_zed_logo.jpg

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting